Publicitat
Comunicació · 25 d'Octubre de 2011. 22:20h.

"Als holandesos els hi ha anat de conya"

Toni Soler: "Hem tingut la fixació una mica paternalista de voler arreglar Espanya"

El periodista -i historiador- Toni Soler acaba de publicar "14 d'Abril. Macià contra Companys" (Columna) la crònica d'aquells dies de 1931 que van convertir la "República Catalana" -dintre d'una "federació ibèrica"- en la "Generalitat de Catalunya", la institució medieval que es va haver de recuperar a corre-cuita per encaixar-la en la República espanyola.

El llibre -de 166 pàgines a 17 euros- descriu les tensions no només entre Macià i Companys, sinó també entre Macià i els republicans espanyols moderats encapçalats per Niceto Alcalá-Zamora o Miguel Maura. El llibre s'ha convertit també en una pel·lícula sota la direcció de Manuel Huerga, emesa aquest dimarts per TV3.

En una entrevista al seu despatx, afirma que "els catalans no hem estat mai prou forts com per buscar un camí propi fins ara" perquè, en la seva opinió, "hem estat massa regeneracionistes i hem tingut la fixació una mica paternalista de voler arreglar Espanya".

Toni Soler recorda que Catalunya ha estat sempre "entre dos colossos com Espanya i França", però que "Holanda també ha estat entre dos colossos com Alemanya i França, però hi els ha anat de conya".

Com a autor, considera que "l'ideal de Macià hagués estat una república federal amb Catalunya com a estat" mentre que "Companys volia una autonomia dins de la República espanyola". "Macià va tenir la sensació que Companys li va robar el seu moment de glòria", afegeix

També opina que "Esquerra mai ha estat independentista explícitament fins a l'arribada d'Àngel Colom" perquè, entre d'altres coses, "en aquell temps la independència significava moneda i exèrcit que, en aquests moments, ens les estalviaríem".

Toni Soler, autor de "14 d'Abril. Macià contra Companys"
Publicitat
Publicitat

101 Comentaris

Publicitat
#47 Frank, Berga, 27/10/2011 - 21:54

Tengo al impresion que algunos piensa que si fueramos un estado propio seriamos los mejores del mundo y yo creo que la historia esta llena de paises que han salido ganando y otros perdiendo y la cuestion es estamos tan mal ahora como para arriesgar a ganar algo que nadie sabe donde terminara.

#47.1 Gerard, Barna, 28/10/2011 - 01:23

Sí, estem en un dels pitjors moments de la historia. Malgrat que ni tan sols sabem la meitat del que passa. Per tant, qualsevol pas que ens allunyi del cul de sac on ens trobem crec que serà positiu, encara que no siguem el millor país del món sinó tan sols un país europeu que s'autogestiona.

#46 Vicenç Ramoneda i Ullar, Sentmenat, 27/10/2011 - 08:55

Valdrà la pena ser estat?

Fa tres anys, si haguéssim aconseguit ser estat, seriem el tercer mes ric d'Europa. A hores d'ara, si aconseguíssim ser estat, seriem el setè d'Europa!

Podria arribar el dia que aconseguir la llibertat i ser estat no valgués pas la pena.

#46.1 Gerard, Barna, 28/10/2011 - 01:25

La llibertat sempre val la pena, per definició. Si hi arribem tocats ens recuperarem i podrem gaudir dels frutis del nostre propi esforç. Quelcom que en l marc actual, per mes be que ens anessin les coses, no podrem aconseguir mai.

#45 Ciudadano Sinmitos, Barcelona, 27/10/2011 - 00:30

La Feria de Muestras de Barcelona fue hasta el fin del franquismo la única del Estado autorizada para se internacional. ¿Era paternalismo para arreglar España? Tal vez un poco, Toni Soler, pero sobre todo para arreglar Barcelona.

#45.1 Pere, Caldes, 27/10/2011 - 18:28

Oye, ¿te entrenas mucho? ¿Puedo yo, esforzandome, llegar a ser tan cateto? ¿Cuantos libros de Pio Mora y Cesar Vidal tengo que leer?

#45.2 Ciudadano Sinmitos, Barcelona, 27/10/2011 - 19:12

Pere: No leo a Pío Moa ni a César Vidal, vivo en Barcelona y estoy informado. Esto de la Feria lo decía hasta por la radio Joan Clos cuando era nuestro alcalde. Tengo la impresión, Pere, que para llegar a ser cateto no necesitas hacer ningún esfuerzo.

#45.3 Pere, Caldes, 27/10/2011 - 20:13

No, si en lo de la feria de muestras tienes razón. Pero dime que tiene que ver con lo que dice Toni Soler. ¿Acaso la feria tenia que hacerse en Madrid?
Hasta el final del franquismo, en Madrid la unica feria que podía hacerse era de ministerios.

#44 Ramon, Barcelona, 26/10/2011 - 21:56

Amb això de la independència passa exactament al contrari que amb el socialisme real. Quan un país ho té, ja ni de conya ni per res del món vol renunciar-hi. Interpreto, per tant, que deu ser una cosa estupenda.

#43 fideli, rdnes, 26/10/2011 - 20:08

Toni, ni al culla va acudir la teva conclusió...el gran mal del nostre nacionalisme és el balanceig que molt bé has definit. Crec és la clau del nostre fracàs secular, o bé "dels segles pels segles. Amén"

#43.1 Francesc, Barcelona, 26/10/2011 - 23:59

Menys pessimisme i més pencar, fideli. El futur és una conquesta. Dia a dia.