Publicitat
Comunicació · 5 de Febrer de 2019. 20:38h.

Cap autrocrítica de la Corpo pel seu paper durant el procés

Lluís Bassets: “no s'entén res del que ha passat a Catalunya sense TV3 o Catalunya Ràdio"

Cap autrocrítica de la Corpo pel seu paper durant el procés

D'esquerra a dreta, Lluís Bassets, Mònica Terribas, Antonio Franco i Pedro Vega

La premsa catalana va perdre dilluns l'ocasió de fer autocrítica. O almenys examen de consciència.

L'ocasió era que ni pintada: un debat moderat per Pedro Vega sobre “Periodisme i qualitat democràtica” amb convidats de luxe com Mònica Terribas, Lluís Bassets, Antonio Franco i Enric Juliana encara que aquest últim va excusar al final la seva presència.

El motiu era el llibre de Fernando Jáuregui -un pes pesat del periodisme parlamentari de Madrid- “Els periodistes estàvem allà per explicar-ho”. El debat va tenir lloc al Palau Macaya, seu de l'obra social de la Caixa, organitzat pel Club de Roma.

L'ocasió era, doncs, que ni pintada. Però va ser una oportunitat perduda. A les 20.22, quan van començar a parlar de Trump, vaig estar a punt d'anar-me'n però vaig aguantar estoicament. I al final es va animar una mica la cosa encara que tampoc va ser per tirar coets. A més la sala va quedar petita.

Va obrir el foc Antonio Franco, que va dir que “els periodistes fan coses bé i fan coses malament” i va deixar anar alguna indirecta subtil, potser massa subtil, sobre el procés.

L'exdirector d'El Periódico ha advocat pel “periodisme independent” i va defensar “el principi de credibilitat”.

“No ser independent és una traïció a la gent del carrer”, va afirmar. I fins i tot va lamentar que aquesta professió ha estat “timorata, covarda i una mica tonta” però sense cap al·lusió directa al moment polític actual.

Al contrari, Antonio Franco semblava enyorar els temps heroics anteriors a la Transició, quan polítics i periodistes anaven agafats de la mà per enderrocar al dictador. “L’objectiu -va reconèixer- era bufar, ajudar a l’arribada de la democràcia”.

I els ponts entre la premsa de Madrid i de Barcelona, avui trencats, en els primers anys de la democràcia.

La cosa va començar a escalfar-se amb Lluís Bassets, que va criticar les fake news i va explicar que la idea de relat era una importació dels Estats Units. I fins i tot va citar Clausewitz, el teòric de la guerra.

Però el directiu d'El País tampoc va anar a mata-degolla excepte amb alguna al·lusió.

Fins que va arribar el torn de Mònica Terribas, aparentment en minoria.

Encara que tampoc va fer autocrítica, més aviat va repartir responsabilitats cap a Madrid.

La presentadora de Catalunya Ràdio, en efecte, va dir que en certa manera el procés s'havia iniciat “amb l'Estatut del 2003” i que, per tant, havien passat 16 anys sense trobar l'encaix de Catalunya a Espanya. Va insistir també en què l'independentisme “no és un suflé”.

Bassets la va interrompre: “no s'entén res del que ha passat a Catalunya sense TV3 o Catalunya Ràdio”. “El procés té causes i causes molt serioses -va afegir- però sense mitjans de comunicació públics perfectament controlats no hagués sortit endavant”.

Terribas va lamentar llavors el paper de la premsa de Madrid. “No estaria malament que els mitjans que expliquen sempre la veritat expliquessin també les causes”, va manifestar en to irònic.

Però la presentadora de Catalunya Ràdio va cometre, sense voler-ho, dos errors en pròpia porta. El primer admetre que “ningú és neutral” però és el que s'exigeix, com a mínim, als mitjans públics.

El segon reiterar que “si hi hagués hagut un bon diagnòstic” de la premsa de Madrid ens hauríem estalviat el disgust que gairebé és com dir que TV3 i Catalunya Ràdio estan a favor de procés perquè El País, Vocento o Atresmedia estan en contra.

Oblida, tanmateix, un detall: els mitjans de comunicació de la CCMA són públics i l'independentisme només ha convençut per ara al 47% dels votants. En certa manera estan marginant al 53% restant. I amb fons públics./ Un reportatge de Xavier Rius.

Publicitat

9 Comentaris

Publicitat
#7 Veciana, Barcelona, 06/02/2019 - 12:34

¿Y qué dice Franco de todo esto?

#4 Chris, Lleida, 06/02/2019 - 03:32

"..els mitjans de comunicació de la CCMA són públics i l'independentisme només ha convençut per ara al 47% dels votants. En certa manera estan marginant al 53% restant. "
Per raons com aquesta,en resposta al procès,sorgeix el projecte territorial de Tabarnia com a pla B,davant la rauxa desmbocada pel recatalanisme polític nacionalista.

#3 Tabarnés puro, Barcino, 05/02/2019 - 23:29

No le pidáis examen de conciencia a la Valérie Bemeriki del prusés. Está tan claro ntoxicada que si se muerde la lengua se mata.

#2 A. , Barcelona, 05/02/2019 - 21:43

Amb els fonamentalistes no hi ha res a fer. Amb la Mònica Terribas no hi ha res a fer. Per ella la convivència, el progrés, la millora de la economia, són secundaris. Ella és una reduccionista, on España i els espanyols són el dimoni i Catalunya el cel infinit. I amb gent així no es pot fer res.

#2.1 Jordi br, L'h, 05/02/2019 - 23:49

El que passa es que segons el cantó on estas veus el fonamentalisme a l'altra banda

#2.3 Josep, Lleida, 06/02/2019 - 12:21

Jordi BR, en principi estic d'acord amb tu. Tanmateix les accions dels independentistes o d'alguns d'ells, OPIUM, CDR, ANC, estan realment basades en el fanatisme.
En quant a la Terribas si lo que diu, es perque la Corpo li paga pues malament i si no, pues mala professional per barrejar les seves opinions amb la obligació de informar imparcialment

#2.4 Josep, Lleida, 06/02/2019 - 12:21

Jordi BR, en principi estic d'acord amb tu. Tanmateix les accions dels independentistes o d'alguns d'ells, OPIUM, CDR, ANC, estan realment basades en el fanatisme.
En quant a la Terribas si lo que diu, es perque la Corpo li paga pues malament i si no, pues mala professional per barrejar les seves opinions amb la obligació de informar imparcialment

#2.5 A., Barcelona, 06/02/2019 - 17:21

Ho sento Jordi, però no. Amb molts independentistes es podrien fer moltes coses, parlar, dialogar i arribar a acords i tirar moltes propostes endavant. Amb Mònica Terribas no. És impossible. Terribas és una fonamentalista. De la mateixa manera que hi ha reduccionistes talibans en la banda "española". Però per Terribas NO passa cap solució.

#1 Pan con tomate y jamón Ibérico, Amb el separatisme res a dialogar , 05/02/2019 - 20:59

"Terribas va lamentar llavors el paper de la premsa de Madrid..."

Mira tu que original aquí la Bruja Avería, ¿quien sino podría tener la culpa...? solo le faltó lo del "Espanya ens roba..." y los "16.000 millones..." aunque parece que el aparato de propaganda cada vez utiliza menos estos manoseados eslóganes... ya nadie se los cree...