Publicitat
Comunicació · 20 de Novembre de 2012. 08:42h.

Eduardo Inda va ser absolt

El periodista d'El Mundo va ser condemnat en primera instància en dues ocasions, però absolt més tard pel Constitucional i pel Suprem

Eduardo Inda va ser absolt

Eduardo Inda, amb Pedro J. Ramírez, en una foto d'arxiu

Eduardo Inda, el periodista d'El Mundo que ha publicat les informacions sobre la presumpta existència de comptes a Suïssa vinculades a Artur Mas i Jordi Pujol -fet que ha provocat que la cúpula del Govern hagi emprès avui accions legals contra ell- s'ha enfrontat al llarg de la seva carrera a algunes querelles per articles publicats davant casos importants de presumpta corrupció a les Balears, de les quals va resultar absolt.

Inda va ser portat als tribunals en dues ocasions, quan era director del diari El Mundo a Balears -entre els anys 2002 i 2007-, abans d'assumir la direcció del diari Marca.

La primera d'elles va fer referència a un article que Inda publicar el 2003, en què destapava un presumpte cas de desviament de fons públics d'un regidor balear, al qual també deia "xenòfob". L'edil va presentar una querella contra Inda per un delicte d'injúries per escrit i amb publicitat, però un jutjat de Palma va absoldre en considerar que l'adjectiu "xenòfob", en aquell cas, era veraç "a la vista dels atestats policials que consten en actuacions" i perquè es tractava d'"una informació rellevant".

Posteriorment, l'Audiència Provincial de Palma de Mallorca va condemnar Inda a la pena de 15 dies de multa per una falta d'"injúries lleus" per aquell cas. Però Inda va recórrer la sentència i, al gener de 2009, el Tribunal Constitucional la va deixar sense efecte, considerant que "ha estat vulnerat el dret (...) de comunicar lliurement informació veraç".

En aquell pronunciament, la Sala va considerar que "es tracta d'una informació rellevant públicament i que no infringeix el límit absolut de la prohibició constitucional d'insults, la legitimitat de l'exercici de la llibertat d'informació -afirma- és determinada per la diligència mostrada pel periodista en la comprovació, mitjançant fonts solvents, de la conducta atribuïda el protagonista de la notícia".

També va considerar que la informació ni l'al·lusió a la xenofòbia "no ve a posar en dubte de manera desproporcionada i desvinculada de la informació i les seves fonts l'honorabilitat de l'al·ludit, ni pot ser qualificada de mera invenció sense cobertura constitucional, de manera que es tracta d'un exercici legítim de la llibertat d'informació [art. 20/1 d) CE] que no pot ser restringit mitjançant una sanció penal".

La segona querella va ser interposada contra el periodista i el seu company al diari a Balears, Miguel Ángel Ruiz, per l'exalcalde del PSOE de Maó, Borja Carreras, pel fet que El Mundo va publicar una suposada trama urbanística de requalificació que implicava l'exregidor, on va ser conegut com 'cas Estibor'. Inicialment, en primera instància, un jutge de Palma va condemnar als dos periodistes per un delicte de calúmnies a pagar una multa de 9.000 euros.

Però posteriorment, el febrer de 2012, el rotatiu va publicar a la seva pàgina web la decisió de l'Audiència Provincial de Palma, que va valorar "l'interès públic de la informació" sobre el cas, tot sentenciant que "les informacions nuclearment eren veraços i les conjectures que sobre els fets es van realitzar no es trobaven manifestament desproveïdes de fonament".

Encara que en algun moment la decisió de reconèixer que algun dels articles va poder "embolicar una afirmació interpretativa efectuada amb lleugeresa", la informació no va ser "falsa ni efectuada amb temerari menyspreu a la veritat".

En canvi, el Tribunal Suprem sí va condemnar tres periodistes d'El Mundo de Balears el 2007 a pagar solidàriament 18.000 euros a l'expresidenta del Consell Insular, Pilar Costa, pel que ha considerat una intromissió il·legítima en el seu honor en una sèrie d'articles publicats entre l'estiu de 2002 i el de 2003. Inda no va ser un dels querellats, encara que els articles es van escriure quan dirigia la delegació.

Publicitat

35 Comentaris

Publicitat
#26 antoni51, badalona, 21/11/2012 - 10:09

i que us pensaveu, en aquest pais (que de moment i per desgracia encara es escanya), si treballes per el poder, es pot mentir, calumniar, i, dir tot el que vulguis impunement

#25 ramon, barcelona-c, 21/11/2012 - 00:43

Tornarà a passar malgrat la seriositat del periodismo,els periodistes,els funcionaris , la judicatura,els polítics filoespanyols etc etc etc típica d'una monarquia bananera .El JJ es conscient que per mandat de Rizzoli defensa una societat i un pais bananero i que aixó esclatarà per insostenible ?

#24 Pere, BCN, 20/11/2012 - 20:09

I què podem pensar? Un periodista com aquest i un diari com EMundo al mon civilitzat ja estaria més que desacreidtat començant per la mateixa professió periodistica. Però a l'estat ESP la anormalitat és la norma. Cert periodisme i les clavegueres de l'estat o CNI (GAL) van de la ma!

#24.1 Barcelona2, Barcelona, 21/11/2012 - 03:59

Alguns van amb els aclucalls que porten els rucs, per no veure al costat. La noticia diu:les querelles contra aquest Sr, van ser per investigar d'altres presumptes casos de corrupció, a les Balears (PP i PSOE¿?). Dels que va ser absolt,per tant net.¿Per que no es pot investigar que pasa a Catalunya?

#23 Vicenç Ramoneda, Sentmenat, 20/11/2012 - 19:16

Felip II va anticipar-se al PP quan va qualificar d'"il·legal" la pretensió d'holandesos, portuguesos, bolivians, peruans, cubans o argentins d'independitzar-se d'Espanya. "I què van fer ells? Marxar"

#23.1 charlie gordon, País de la Piruleta (històrica), 20/11/2012 - 21:48

Repassa una mica la història que em sembla que vas una mica "peix".

#22 Andres, Barcelona, 20/11/2012 - 18:35

Pienso que Eduardo Inda es un asalariado de Pedro J. y este Pedro J. es uno de los asalariados de las fuerzas castellanas invasoras.
Estas fuerzas invasoras acabarán perdiendo sus conquistas porque no son inteligentes y llegará el dia que solo les quedará Castilla.