El periodista Herman Tertsch, durant El Gran Debate de Telecinco, va tractar la professora de la UOC, Gemma Galdón, de comunista i la va acusar de voler "fer Cuba a Catalunya quan no són ni independents". "Per protegir-se dels leninistes i maoistes jo crec que els catalans es quedaran a Espanya molt segurs i molt tranquils", va afirmar.
També va argumentar que "hi ha hagut una plaga grossíssima en el segle XX que va omplir de morts el continent europeu: el socialisme i el nacionalsocialisme". "La pesta que ens ve del segle XIX és el nacionalisme", va sostenir.
Aquestes paraules van indignar Galdón que va titllar Hertsch de "nacionalista espanyol", mentre el periodista li ordenava "calli!". Santiago Espot, present en el debat, va resumir el discurs de Hertschs com a "miserable".
